17.6.2021
Uratarina: huoltotöistä ihmisiä auttamaan
Palvelutoiminnan asiantuntija. Enpä olisi uskonut, että tuollaisella tittelillä tulisin koskaan työskentelemään, kun tälle alalle hakeuduin saatuani ilmastointialan hommista tarpeekseni. Ajatuksenani kun oli kuitenkin vain ja ainoastaan päästä auttamaan ihmisiä.
#Uratarinat
Aiemmalla työurallani tein huoltotöitä ihmisten koteihin. Yllättävän usein kahvipöydissä ihmiset alkoivat avautumaan ongelmistaan ja haasteistaan, joita elämässä olivat kohdanneet, ja asioista, jotka olivat jääneet ehkä käsittelemättäkin. Aloin ymmärtämään, että minulle tulee huomattavasti parempi olo ihmisten auttamisesta ja kuuntelemisesta kuin koneiden huoltamisesta.
Niinpä päätin hakeutua rikosseuraamusalan sosionomikoulutukseen. Se kuulosti mukavan haastavalta, vaikka eihän minulla käytännön työmahdollisuuksista ollut kovinkaan tarkkaa kuvaa.
Tähän matkan varrelle on mahtunut jos jonkinlaisia titteleitä, mutta niitähän tunnetusti maailmaan mahtuu. Tärkeimpiä asioita ovat kuitenkin olleet kokemukset, oppiminen ja mahdollisuudet kehittymiseen. Niitä kaikkia on työurallani Sininauhasäätiö-konsernissa riittänyt, ja uskon että riittää jatkossakin.
Pääsin keväällä 2014 harjoitteluun Sahapuiston asumispalveluyksikköön, jota taidettiin vielä niihin aikoihin kutsua puolimatkankodiksi. Minulla ei ollut juurikaan kokemusta asunnottomuutta kokeneiden ihmisten kohtaamisesta, mutta mielenkiintoa sitten sitäkin enemmän.
Näin jälkikäteen ajateltuna kokemukset eri rooleissa antoivat minulle vankan perustan, jota pystyn hyödyntämään nykyisessä työnkuvassani.
Asiakkaiden ja henkilökunnan lämmin vastaanotto taisivat tehdä minuun niin suuren vaikutuksen, että pian löysinkin itseni Sahapuistosta myös kesätöistä ja keikkalistoilta. Tunsin ensimmäisiä kertoja elämässäni, että töihin on mukavaa mennä.
Koulusta valmistuttuani pääsin Sahapuistoon palveluohjaajaksi. Hetken päästä minulle avautui myös mahdollisuus aloittaa esihenkilönä, mikä olikin opintojeni aikana muodostunut jonkinlaiseksi tulevaisuuden haaveeksi ja tavoitteeksi. Sahapuiston lisäksi kuvioihin tuli mukaan välillä myös kevyemmän tuen Myrri ja hetkellisesti Mutterimaja, jotka avarsivat taas näkemystäni erilaisista asumispalveluista ja tarpeista.
Näin jälkikäteen ajateltuna kokemukset eri rooleissa antoivat minulle vankan perustan, jota pystyn hyödyntämään nykyisessä työnkuvassani. Taustalla ovat myös lukuisat ammatilliset keskustelut ja kehittämistyö työkavereiden kanssa, mitkä varmasti auttoivat ymmärtämään asiakaskeskeisyyden tärkeyttä ja monenlaisia lähestymistapoja.
Nykyisessä tehtävässäni on tärkeää ymmärtää, mitä työskentely eri rooleissa ja asumispalveluissa tarkoittaa ja vaatii. Olenkin äärimmäisen kiitollinen, että minulla on ollut mahdollisuus toimia meillä niin monessa eri tehtävässä ja saada matkalla oppia alan ammattilaisilta sekä tietysti asukkailta. Työkokemus näyttää CV:ssä hyvältä, mutta kehittymisen taustalla ovat olleet juuri avoin ja kehitysmyönteinen kulttuuri, joka meillä Sininauhasäätiö-konsernissa vallitsee mielestäni kaikilla tasoilla.
Tehtävänkuvani on kehittynyt ajan myötä, ja olemme saaneet myös tukipalveluja laajennettua esimerkiksi asiantuntijaryhmän muodossa.
Nykyisessä tehtävässäni aloitin vajaat kaksi vuotta sitten. Minulla ei ollut edeltäjää, joten tehtävänkuva oli kokonaan uusi. Palvelutoiminta kaipasi tukea erinäisiin asioihin johdon ja toimintojen ”välissä”, joten tehtävälle oli tarvetta. Tehtävänkuvani on kehittynyt ajan myötä, ja olemme saaneet myös tukipalveluja laajennettua esimerkiksi asiantuntijaryhmän muodossa.
Nykyään tehtäviini kuuluvat esimerkiksi kilpailutusprosessien vetäminen (asumispalvelujen asiakkaat tulevat tilaajien kanssa tehtävien sopimusten kautta, joiden perusteena ovat lähes aina kilpailutukset), palvelumaksulaskutuksen yhteyshenkilönä ja valmistelijana toimiminen sekä asiakastietojärjestelmän ja asiakasmittarin (Sinimittari) kehittäminen ja yhteyshenkilönä toimiminen. Tuen palvelujohtajaa sekä yksikönpäälliköitä erilaisissa muuttuvissa ja käynnistyvissä prosesseissa sekä olen osana asiantuntijatyöryhmää, jonne tuon palvelutoiminnan ääntä parhaani mukaan kuuluviin. Tehtävää ja haastetta siis riittää, eikä mikään päivä ole taatusti samanlainen.
Odotan mielenkiinnolla tulevaa Sininauhasäätiö-konsernissa. Uskon, että tulevaisuutemme on valoisa, ja että pystymme jatkossa yhteiskehittämisen myötä tarjoamaan asukkaillemme entistäkin laadukkaampaa tukea.
Palvelutoiminnan asiantuntija
Joonas Tanninen