24.2.2025
Suomen paras ensisuoja

Kun ihmisellä ei ole muuta paikka yöpyä, Sininauha Oy:n ensisuoja Keravalla tarjoaa väsyneelle kulkijalle lämpimän pedin. Vuonna 2024 meiltä sai yösijan yhteensä 158 eri henkilöä. Osa yöpyi meillä vuoden aikana lähes jokaisen yön, osa yhden tai kaksi. Mikä tekee ensisuojastamme Suomen parhaan?
#Artikkelit
#Asunnottomuus
#Matalan kynnyksen palvelu
Sininauha Oy:n Keravan asumispalveluyksikön yhteydessä toimii ensisuoja. Ensisuoja on paikka, johon asunnoton henkilö, jolla ei ole kotia tai muutakaan yösijaa, voi tulla yöpymään illalla ja josta poistutaan aamulla. Tuotamme palvelua tällä hetkellä Vantaan ja Keravan sekä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueille.
Ensisuoja on palveluna hyvin ristiriitainen. Suomessa ei pitäisi olla tilannetta, jossa ihmisellä ei ole omaa kotia. Ensisuoja on palvelu, jonka pitäisi mielestäni olla tarpeeton. Koska näin ei valitettavasti ole, tulee palvelu toteuttaa mahdollisimman laadukkaasti ja ihmisarvoisesti.
Arvioimme ja kehitämme ensisuojapalveluidemme käytäntöjä jatkuvasti. Asiakkailta kerätään säännöllisesti asiakaspalautetta asiakaskokemuskyselyiden avulla. Usein, kun esittelen ensisuojan toimintoja vieraille, sanon että meillä on luultavasti Suomen paras ensisuoja. Keravan ensisuojaan on oltu todella tyytyväisiä, mikä näkyy myös asiakaspalautteissa.
Vuoden 2024 asiakastyytyväisyyskyselyiden suositteluluku (NPS):
- Alin: 60
- Ylin: 92
Joulukuussa tehdyssä kyselyssä yöpyjät arvioivat palvelun seuraavasti:
- Hyötyivät palvelusta: 5/5
- Saivat apua tarvittaessa: 4,9/5
- Tunsivat olonsa turvalliseksi palvelun aikana: 5/5
Henkilökunta on läsnä ja omistautunut
Mikä sitten tekee ensisuojastamme niin hyvän? Mahdollisuudet nukkua, peseytyä, pestä pyykkiä ja syödä ovat tärkeitä. Mutta pelkästään niistä ei synny erinomaista ensisuojaa.
Asiakaspalvelukyselyissä henkilökunta saa aina kiitosta. Meillä työskentelee aina sosiaali- ja terveysalan koulutuksen saaneita työntekijöitä, jotka ovat motivoituneita työhönsä. Henkilökunta on läsnä ja asiakkaiden käytettävissä.
Autamme asiakkaita saamaan yhteyden sosiaalityöntekijöihin, ohjaamme terveydenhuollon palveluihin, ja autamme ratkomaan etuuksiin liittyviä pulmia. Ennen kaikkea kysymme, mitä heille kuuluu ja juttelemme ihan tavallisista asioista. Henkilökuntamme on sitoutunutta, eikä vaihtuvuutta ole käytännössä ollenkaan. Sijaisia on helppo saada, sillä meille tullaan mielellään töihin.
Henkilökunta saa kiitosta myös asiakaspalautteessa:
- ”Henkilökunta ymmärtää asiakkaiden tilanteen ja auttaa parhaansa mukaan. Ja itse saamani apu/neuvot ovat olleet hyödyllisiä ja heistä on ollut iso apu.
- ”Kaikkia kohdellaan yhdenvertaisina.”
Yöpyjät arvostavat kodin tuntua
Meillä kaikki yöpyjät nukkuvat sängyissä. Sängyissä on tyynyt ja peitot, lakanat, tyynyliinat ja pussilakanat. Niin kuin jokaisella kuuluisi ollakin.
Ajattelemme, että vaikka ihmisellä ei ole omaa kotia, on jokaisella oikeus nukkua oikeassa sängyssä.
Huoneemme ovat yhden, kahden tai kolmen hengen huoneita. Tämä takaa rauhan nukkua. Jokaisessa huoneessa on suihku ja wc, mikä tarjoaa yksityisyyttä peseytymiselle. Yöpyjät kokevat olonsa myös turvallisemmaksi pienemmissä huoneissa suurten, useiden henkilöiden makuusalien sijaan. Huoneet ja yleiset tilat on sisustettu kodinomaisesti ja pyrimme välttämään kaikkia laitosmaisia elementtejä.
Meillä on siistiä ja paikat ovat kunnossa. Yöpyjät pitävät tiloistamme hyvää huolta ja arvostavat ympäristöään. Paikkoja ei sotketa, eikä tuhota.
Panostuksen tulos näkyy asiakaspalautteessa:
- ”Kodikas paikka”
- ”Turvallinen olo ja huolenpito”
Lisäksi tarjoamme yöpyjille aamu- ja iltapalan. Ne syödään keittiössä, yhteisen pöydän ääressä. Ihan niin kuin kotonakin syötäisiin. Yhteisen pöytämme ääressä käydään usein keskusteluja laidasta laitaan. Täydellä vatsalla on hyvä mennä nukkumaan ja aloittaa uusi päivä. Yhdessä vietämme myös juhlapyhiä, kuten joulua, juhannusta, vappua ja pääsiäistä.
Koko naapurusto tukena
Meillä on paljon yhteistyökumppaneita; ystäviä, jotka haluavat tehdä töitä kanssamme ja välittävät asiakkaistamme. Lähialueiden asukkaat lahjoittavat yöpyjillemme itselleen tarpeettomaksi jääneitä vaatteita ja kenkiä. Välillä taas lähialueen ravintolat haluavat tuoda meille ylijäämäruokiaan. Paikallinen yhdistys on järjestänyt yöpyjillemme kännyköitä ”kännykät kiertoon” -tapahtuman avulla. Ja paikallinen yrittäjä on tarjonnut prepaid-kortteja lahjoituspuhelimiin.
Toiveena on toiminnan muuttuminen tarpeettomaksi
Tarjosimme vuonna 2024 yösijan yhteensä 158 eri henkilölle. Toivon, että palvelumme jää jonain päivänä tarpeettomaksi ja että jokaiselle ihmiselle löytyy oma koti. Mutta niin kauan kuin palveluamme tarvitaan, teemme sen parhaalla mahdollisella tavalla, ihmisarvoisesti ja asiakkaita kunnioittaen. Pidämme huolta, että kun väsynyt kulkija tulee ensisuojaan, voi hän käydä puhtaisiin lakanoihin nukkumaan.
Annika Lappalainen
Yksikönpäällikkö, Kerava ja Mutterimaja asumispalvelut
Sininauha Oy
#Artikkelit
#Asunnottomuus
#Matalan kynnyksen palvelu