Siirry sisältöön

UKK – Usein kysytyt kysymykset 

Täältä löydät vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin Katu ei ole koti -kampanjasta. Jos sinulle jäi kysymyksiä, ota rohkeasti yhteyttä.  

Huppupäinen henkilö kävelee kadulla Huppupäinen henkilö kävelee kadulla

Asunnottomuus on Suomessa kääntynyt nousuun: Vuonna 2024 Suomessa oli yhteensä 3 806 yksinelävää asunnotonta, mikä on 377 enemmän kuin vuonna 2023. (Lähde Asunnottomat 2024, ara.fi)

Edellisten vuosien keräyksillä olemme muun muassa ostaneet nuorille selviytymispaketteja, hygieniatarvikkeita sekä talvitakkeja ja -kenkiä. Osa kampanjan varoista on käytetty kodittomien nuorten harjoitteluasuntojen hankintaan.

Kerätyistä varoista 85 prosenttia menee suoraan auttamistyöhön. Loput 15 prosenttia menevät hallinto- ja markkinointikuluihin sekä viranomaismaksuihin. Hallinto vastaa työn suunnittelusta, työn etenemisen seuraamisesta ja vaikuttavuuden arvioinnista. Ilman hallintoa ei voi olla eettistä varainhankintaan. Markkinointikulut koostuvat mainoksista ja markkinointimateriaaleista, joilla pyrimme tavoittamaan potentiaalisia lahjoittajia. Näiden kulujen suuruus riippuu siitä, kuinka hyvin onnistumme tavoittamaan toimintamme tukemisesta kiinnostuneet henkilöt.

Seuraamme varojen käyttöä taloushallintomme kanssa ja tarkistamme talousraporttimme kerran vuodessa tilintarkastajalla. Raportoimme varojen käytöstä vuosittain rahoittajillemme (STEA, Euroopan sosiaalirahasto ja AMIF) sekä Poliisihallitukselle.

Rahoittajamme vaativat työn tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden jatkuvaa seurantaa. Tätä varten keräämme tietoa esimerkiksi siitä, kuinka montaa henkilöä pystymme auttamaan lahjoitusvaroilla, sekä haastattelemme apumme piiriin kuuluvia henkilöitä työmme laadusta.

Kerromme työmme etenemisestä muun muassa uutiskirjeessämme ja vastuullisuuskatsauksessamme.