31.10.2024
Mitä kuuluu, Helsingin Café Illusia?
Helsingin Illusian uudenlaista toimintamuotoa on takana jo yhdeksän kuukautta. Muutos vaikutti sekä henkilökuntaan että kävijöihin, mutta siihen liittynyt huoli on hellittänyt uusien mahdollisuuksien myötä.
#Blogit
#asunnottomuus
#Illusia
Illusian osalta pakka meni niin sanotusti sekaisin heinäkuussa 2023: sosiaalihuoltolain uudistuksen myötä perustarpeisiin vastaavat päiväkeskuspalvelut lakisääteistyivät ja siirtyivät hyvinvointialueiden järjestämisvastuulle. Tämä tarkoitti kävijöillemme radikaalia muutosta vuoden 2024 alusta: heidän kipeästi tarvitsemansa palvelut loppuivat Helsingin Illusiasta.
Illusia oli vuosien ajan ainoa asunnottomuutta kokeville ihmisille suunnattu päiväkeskus, joka tarjosi kävijöilleen ravinnon lisäksi monia perustarpeita tukevia palveluita, kuten peseytymis-, pyykinpesu- ja lepomahdollisuuden myös viikonloppuisin.
Lakiuudistuksen jälkeen Stea-avustus mahdollisti toimintamme jatkumisen Café Illusian muodossa.
Nykyisin Café Illusia on maksuton anonyymin palvelun yhteisökahvila, joka tarjoaa kohtaamisia ja mielekästä tekemistä arkeen muun muassa ryhmätoimintojen ja retkien muodossa. Lisäksi tarjolla on aamupalaa sekä palveluohjauksellista tukea ja apua erilaisiin elämäntilanteisiin.
Edelleen Café Illusia toimii monien yhteistyökumppaneiden, kuten Helsingin kaupungin asumisen tuen, aikuissosiaalityön, Etsivän lähityön, Katuklinikan ja Liikkuvan korvaushoidon jalkautumispaikkana. Myös kohderyhmä on sama: asunnottomat, asunnottomuusuhan alla elävät sekä aktiivisesti päihteitä käyttävät täysi-ikäiset ihmiset. Kynnys osallistumiseen pidetään heille edelleen mahdollisimman matalana, ja asiakkaita ohjataan aktiivisesti heidän tarvitsemiinsa palveluihin.
Muutosprosessi oli päiväkeskusyhteisölle suuri. Helsingin Illusiassa oli aiemmin valtavat kävijämäärät, viikonloppuisin jopa 150 kävijää päivässä, ja arkenakin keskimäärin 80.
Tilanne hämmensi myös työyhteisöä. Miten tästä yhtälöstä luovitaan toimintaa eteenpäin ja ohjataan kävijöitä heille tarpeellisiin palveluihin? Ja ennen kaikkea – missä näitä palveluita heille tarjotaan?
Uudistuneen toiminnan järjestämisen puolesta sekavat ja epävarmat tuntemuksemme ovat nyt poissa. Café Illusiasta on muotoutunut ihan omanlaisensa paikka, missä sekä kävijät että työntekijät viihtyvät. Nykyiset kävijämme antavat lähes päivittäin suurta kiitosta uudistuneesta toiminnasta. Heistä moni asioi palvelussa jo päiväkeskus Illusian aikana.
Erityistä kiitosta on saanut Café Illusian hyvä ja rauhallinen tunnelma sekä se, että työntekijöillä on aikaa keskustella ja lähteä mukaan vaikkapa välttämättömille asiointikäynneille.
Suunnittelemme yhdessä ryhmätoimintaa maanantai-, tiistai- ja torstai-iltapäiviin. Tiistaista muodostui ruokaryhmäpäivä. Café Illusian seinällä on iso maailmankartta. Kartasta on ympyröity maat, joiden ruokia asiakkaat ovat valmistaneet; ympyröitä on paljon. Torstaisin taiteillaan: on tehty jo monenmoista projektia ja parhaillaan työstetään savea. Alkuvuodesta pistettiin musahuone kuntoon ja huollettiin soittimet.
Yleisesti ryhmätoimintojamme kuvaa spontaanius ja joustavuus – tämän porukan kanssa ei tarkkoja lukujärjestyksiä tarvitse laatia. Jos on esimerkiksi suunniteltu, että maanantaina on biliskerho, sen voi sujuvasti muuttaa vaikkapa ulkoilureissuksi, jos ulkoilu asiakkaiden tarvetta juuri tuona hetkenä paremmin palvelee.
Kävijämme ovat olleet upean ymmärtäväisiä ja joustavia tässä muutosten myllertämässä vuodessa. Henkilökuntakin on ollut muutoksessa sisukasta, mutta erityisen sisukkaita ovat juuri kävijämme, joille Illusian palvelut tarjoavat tärkeän helpotuksen haastavan arjen keskelle.
Olemme yhdessä luoneet toimintamuodon, joka mahdollistaa osallistumisen toimintaan hyvin matalalla kynnyksellä ja joustavasti.
Olemme iloisia niiden kävijöidemme osalta, jotka ovat saaneet osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemuksia sekä onnistumisen hetkiä ryhmissä tai yhteisillä retkillä. Tämä on luonut työlle uutta merkityksellisyyttä sen jälkeen, kun huoli peruspalveluita tukevien toimintojen päättymisestä sumensi horisontin.
Café Illusian toiminta on tavoittanut vuoden 2024 lokakuun loppuun mennessä noin 650 ihmistä. Toimintaan on kirjattu 5519 käyntiä. Ryhmiä on järjestetty yhteisökokoukset mukaan lukien 234 ja niissä on ollut yhteensä 1150 osallistumiskertaa. Vuonna 2023 kävijöistämme 50 % oli asunnottomuutta kokevia ihmisiä. Tällä hetkellä heitä on 37 %. Asiakkaiden palvelusta antama NPS-suositteluluku on noussut yhdeksän yksikköä edellisestä vuodesta, ollen nyt 76.
Helsingin Café Illusialle kuuluu siis hyvää, kiitos kysymästä. Mutta mitä kuuluu sille asiakasjoukolle, joka jäi toiminnan muutoksen myötä ilman perustarpeisiin vastaavia palveluita, kuten mahdollisuutta pyykinpesuun, peseytymiseen ja lepoon? Tarve näille palvelulle on yhä olemassa. Malttamattomina odotamme milloin hyvinvointialueet alkavat tarjoamaan saavutettavia ja tarpeen mukaisia palveluita tälle asiakasryhmälle.
Niina Arola
Tiimiesihenkilö, Café Illusia, Sininauhasäätiö
Sonja Varonen
Matalan kynnyksen toimintojen päällikkö, Sininauhasäätiö
- Arjen tukea ja kohtaamisia: Illusia-yhteisömme ovat kynnyksettömiä, yhteisöllisiä kohtaamispaikkoja Helsingin Vallilassa, Vantaan Koivukylässä ja Espoon Leppävaarassa. Lue toiminnasta lisää.
- Meistä kirjoitetaan juuri nyt mediassa. Lue Ylen artikkeli Vantaan Illusiasta 28.10.2024.
#Blogit
#asunnottomuus
#Illusia