8.10.2025

Laadun ja vaikuttavuuden vahvistaminen työryhmissä – matkalla kohti sujuvampaa arkea ja selkeämpiä vaikutuksia

Blogit
Kehittämisjohtaja Leena Rusi

Kuluneen vuoden aikana olemme laatutiimissä tehneet työtä Sininauhasäätiö-konsernin laadun ja vaikuttavuuden kehittämiseksi. Kevään ja syksyn 2025 aikana kiersimme työryhmiä ja vahvistimme laatua ja vaikuttavuutta työntekijöiden arjessa.

#Blogit

#Vaikuttavuus

#Laatu

Tavoitteemme on selkeä: laatu ei ole vain strateginen tavoitepaperi tai sertifikaatti seinällä, vaan sen näkyy ja tuntuu konkreettisesti kaikessa toiminnassa ja jokaisen työntekijän arjessa.

Työryhmäkierrosten avulla halusimme erityisesti vahvistaa vaikuttavuuden osoittamista. Halusimme varmistaa, että jokainen työntekijä viimeistään nyt ymmärtää, mitä vaikuttavuus tarkoittaa omassa työssään ja miten sitä mitataan, arvioidaan ja kehitetään. Samalla rakensimme siltoja strategian ja käytännön välille: kun tavoitteet avautuvat selkeinä ja ne sidotaan konkreettisiin mittareihin, ne alkavat elää arjessa, työntekijöiden tavoiteasetannassa ja työn tekemisessä.

Valmistelimme kierroksia huolella laatutiimin kesken. Keräsimme ja yhdistimme dataa, laadimme esityksiä ja valitsimme teemoja, jotka tuntuvat sekä ajankohtaisilta että merkityksellisiltä. Vaikuttavuus ja Sinimittari muodostivat kierrosten rungon. Esityksissä kertasimme konsernin strategisia painopisteitä ja mittaamiskäytäntöjä. Uutena elementtinä mukaan otimme taloudellisten vaikutusten arviointimallin. Sinimittari-osiossa pureuduimme yksikkökohtaisiin tuloksiin ja asiakasesimerkkeihin. Tämä herätti paljon keskustelua ja toi vaikuttavuuden konkretian uudella tavalla lähelle työntekijöitä.

Selkeät mielikuvat ja käytännön esimerkit auttavat viemään laatuajattelua eteenpäin, sillä pelkät luvut ja raportit eivät aina riitä.

Kierroksilla esittelimme myös laatusertifiointiprojektin vaiheita, jotka konkretisoitiin Laatumatka-esityksen avulla. Tämä tapa tehdä abstraktista prosessista ymmärrettävä ja visuaalinen sai kiitosta. On kiinnostavaa huomata, miten paljon selkeät mielikuvat ja käytännön esimerkit auttavat viemään laatuajattelua eteenpäin, sillä pelkät luvut ja raportit eivät aina riitä.

Vierailimme yhteensä 14 yksikössä ja toiminnossa sekä Sininauhasäätiön että Sininauha Oy:n puolella. Työryhmäkierrokset olivat paitsi antoisia myös opettavaisia. Meille laatutiimissä oli erityisen palkitsevaa nähdä, miten työntekijät syttyivät aiheelle ja miten moni löysi uusia näkökulmia omaan työhönsä. Keräämämme palautteen perusteella esitysten selkeys ja konkretia saivat erityistä kiitosta, samoin yksikkökohtaiset asiakastapaukset, joiden äärellä pohdimme yhdessä, miten voimme tukea yksikön asiakkaita etenemään Sinimittarissa seuraavalle tasolle – tai pysymään tasolla, jolla he nyt ovat.

Moni osallistuja korosti myös positiivista ja kannustavaa ilmapiiriä, joka lisäsi keskustelun aktiivisuutta ja sitoutumista. Tällainen palaute ilahduttaa, sillä hyvä ilmapiiri ei synny itsestään, vaan se vaatii luottamusta, avoimuutta ja halua oppia yhdessä. Samalla saimme myös arvokkaita kehitysehdotuksia: lisää aikaa keskustelulle ja ideoinnille, termien edelleen selkeyttämistä ja yhteisten käytäntöjen yhdenmukaistamista asiakasdatan käsittelyyn. Moni toivoi myös, että kierroksia järjestettäisiin useammin ja että yksikkökohtaisen datan käsittelyä edelleen syvennettäisiin.

Vaikuttavuuden osoittaminen ja laadun hallinta eivät ole enää irrallisia käsitteitä ja sanahelinää, vaan ne ovat alkaneet juurtua osaksi koko konsernin ajattelua ja toimintaa.

Kun katsomme eteenpäin, on selvää, että kierrokset jatkuvat. Keväällä 2026 aloitamme uuden työryhmäturneen, jossa sukellamme entistä syvemmälle asiakasdataan. Tuolloin meillä on käytössämme myös ensimmäiset tulokset sekä sisäisistä että ulkoisista auditoinneista, mikä antaa lisää konkretiaa ja suuntaa yhdenmukaiseen laadun varmistamiseen koko konsernissa.

On ollut hienoa huomata, etteivät vaikuttavuuden osoittaminen ja laadun hallinta ole enää irrallisia käsitteitä ja sanahelinää, vaan ne ovat alkaneet juurtua osaksi koko konsernin ajattelua ja toimintaa. Me laatutiimissä olemme aidosti kiitollisia siitä, että saamme tehdä tätä työtä yhdessä motivoituneiden työryhmien ja esihenkilöiden kanssa. Tästä on hyvä jatkaa.

Leena Rusi
Kehitysjohtaja