26.9.2024
Kotiin vietävä palvelu polkuna itsenäiseen elämään
Kotiin vietävien palveluidemme ytimessä on yksilöllinen, asiakkaan tarpeista nouseva tuki sekä asumisen ja arjenhallinnan ohjaus. Juuri nyt pelkona on, että säästöt kotiin vietävissä palveluissa saattavat tulla kalliiksi sekä yksilöille että yhteiskunnalle.
#Blogit
#asunnottomuus
#Asiakastyö
Kotiin vietävällä tuella pyrimme varmistamaan asumisen onnistumisen ja tukemaan asiakasta kohti itsenäistä, mielekästä elämää. Juuri haasteiden keskellä eteenpäin pyrkivän ihmisen näkökulmasta on suorastaan pelottavaa, jos tätä tukea ei olekaan tarjolla.
Yhteiskunnassa vallitsevat säästöpaineet näkyvät kotiin vietävien palveluiden arjessa. Joillakin hyvinvointialueilla ostopalveluiden käyttöä on jo nyt vähennetty.
Pahimpana pelkona asunnottomuus
Julkisen sektorin säästötoimenpiteet tarkoittavat osalle asiakkaistamme esimerkiksi aiempaa kevyempää tukitasoa tai nopeampaa siirtymistä täysin itsenäiseen asumiseen, toisin sanoen palvelun päättymistä. Osalla näistä asukkaista on iso huoli omasta pärjäämisestään ilman säännöllistä tukea. Taustalla on – tänä päivänä valitettavasti varsin aiheellinenkin – pelko päätyä uudelleen asunnottomaksi.
Tapasin muutamia asiakkaitamme, joilla on kokemusta erilaisista asunnottomien palveluista. Isolla osalla heistä on taustallaan vuosien asunnottomuus ja useamman vuoden kokemus ympärivuorokautisesta tuetusta asumispalveluyksiköstä. He ovat kulkeneet pitkän tien kohti itsenäisempää asumista hajasijoitetussa asuntokannassa.
”Hiljaisuus” on termi, jolla he kuvailevat ensikokemuksiaan hajasijoitetussa asumisessa. Omaan, itsenäisempään asuntoon totuttelu ottaa aikansa. Onneksi tukena on oma, nimetty työntekijä, jonka ansiosta iso muutos arkeen on kenties hieman kevyempi.
Niin sanotun hiljaisuuden keskellä asiakastamme lohduttaa tunne siitä, että on joku tuttu ihminen, jolle soittaa, kun tulee hätä.
Arjen haasteet saattavat tuntua itse kustakin toisinaan ylitsepääsemättömiltä, mutta erityisen haastavaa on silloin, kun voimavarat ovat vähissä ja edessä on useita ylitettäviä esteitä. Eri virastojen välinen asiointi ja tukiviidakko tuottavat päänvaivaa usein ammattilaisellekin: tuntuu, ettei mikään taho ota kokonaisvastuuta asiakkaan tilanteesta.
Kotiin vietävä tuessa on kysymys juuri tästä. Eräs työntekijä kuvaileekin, että kotiin vietävä työ on yhdistävä tekijä, ikään kuin liima eri palveluiden välillä.
Kotiin vietävässä palvelussa kyse on ennen kaikkea rinnalla kulkemisesta. Ajattelemme, että ihminen on kokonaisuus. Asiakas ja hänen elämänsä on kaiken keskiössä.
Onnistuneen palvelun ja tuen perustana on oikeanlainen ja oikea-aikainen tuki.
Osa asiakkaistamme kaipaa konkreettista apua esimerkiksi kuukausittain raha-asioiden hoitamisessa, jotta vuokrarästejä ei syntyisi. Toisinaan tarvitaan intensiivisempää tukea arjesta selviytymisessä. Tavoitteena on vahvistaa luottamusta ja luoda toivoa tulevasta.
Uskon, että voin välittää yksiselitteisen viestin päättäjille sekä työntekijöidemme että asiakkaidemme puolesta: on lyhytnäköistä karsia kotiin vietävistä palveluista. Palvelun kustannukset ovat edulliset verrattuna esimerkiksi ympärivuorokautiseen palveluun.
Entä mitä maksaa, jos ihminen päätyy uudelleen asunnottomaksi? Taloudellinen menetys koostuu eri tukipalveluista koituvien kulujen lisäksi siitä, että asunnottomuus on vakava uhka yksilön yhteiskunnalliselle osallisuudelle; esimerkiksi opiskelulle ja työnteolle.
Inhimillistä näkökulmaa unohtamatta: me kaikki tarvitsemme joskus ylimääräistä tukea. Niin kauan kuin on elämää, on toivoa.
Johanna Helander
Palvelualuepäällikkö, Sininauha Oy
#Blogit
#asunnottomuus
#Asiakastyö