13.3.2025

Kustannusvaikuttavuus palvelumme tilaajille

Blogit

On aika puhua kustannusvaikuttavuudesta tilaaja-asiakkaittemme näkökulmasta. Kunnat ja hyvinvointialueet hyötyvät Sinimittarin tarjoamasta datasta monin tavoin, mutta kattavat palvelusopimukset, avoin yhteistyö ja juuri nyt työn alla oleva kustannusvaikuttavuuden mallintaminen voivat edistää koko sote-alan kehitystä ja tietoon perustuvaa päätöksentekoa.

#Blogit

#Vaikuttavuus

#Laatu

#yhteistyö

#Hyvinvointialueet

#Asunnottomuustyön suunnannäyttäjä

Tilaaja-asiakkaamme ovat kuntia ja hyvinvointialueita, joilla asuu myös meidän asiakkaitamme. Siis ihmisiä, joilla on asunnottomuuskokemuksen lisäksi usein päihderiippuvuutta ja mielenterveyshaasteita. Heidän osaltaan kustannusvaikutukset näkyvät esimerkiksi siinä, että hoitamatta jääneet pienet perusterveydenhuollon toimet johtavat suureen erikoissairaanhoidon tarpeeseen.

Yhteiskunnallisesti se, miten juuri nämä ihmiset integroituvat palveluihin osallisuuden ja toimijuuden kautta, voi edistää tulevaisuudessa esimerkiksi eri kuntien ja hyvinvointialueiden kestävää taloutta ja kilpailukykyä.

Tukipalvelumme tähtäävät siihen, että asiakkaamme oppivat käyttämään julkisia palveluita paremmin. Heidän toimijuuttaan edistämällä tavoitteemme on tehdä itsestämme tarpeettomia.

Asunto ensin -mallissa varmistetaan ensin asuminen, sitten työstetään muita haasteita yhdessä asiakkaan kanssa. Työotteemme on tavoitteellinen, eteenpäin pyrkivä sekä asiakkaan voimavarat ja yksilölliset tarpeet huomioiva. Tämä on tärkeää kaikille osapuolille: henkilöasiakkaalle, tilaaja-asiakkaalle ja meille vastuullisena palveluntuottajana.

Suurin osa asiakkaistamme haluaa edetä omalla asumispolullaan itsenäisempään asumiseen, jolloin erilisiä tukipalveluita ei enää tarvita. Tämä ”virtaavuus” kiinnostaa myös kuntien ja hyvinvointialueiden sote-päättäjiä esimerkiksi julkisia palvelurakenteita kehittäessä.

Tilaaja-asiakkaamme kanssa sovitun palvelusopimuksen merkitystä ei voi liioitella. Se on meille elintärkeä, mutta heijastuu myös asiakkaamme pärjäämiseen.

Sininauha Oy:ssä toimintaa ohjaavat lait ja palvelusopimukset. Meidän on huomioitava päivittäisessä toiminnassamme se, mihin olemme sitoutuneet ja mitä tilaaja-asiakkaamme meiltä odottaa.

Pieni esimerkki onnistuneesta yhteistyöstä on Helsingin kaupungin palvelusopimukseen kirjattu ehto puolipäiväisestä toimintaterapeutista. Toimintaterapeutti osoittautui asumispalveluyksikössä äärimmäisen suureksi voimavaraksi, jonka erityisosaaminen edisti asiakkaittemme kuntoutumista käytännössä monin tavoin. Nyt toivomme, että sopimuksessa olisi maininta peräti kokopäiväisestä toimintaterapeutista, ja käytäntö laajenisi muihinkin sopimuksiimme.

Huolella laaditun palvelusopimuksen lisäksi keskiössä on hyvä ja luottamuksellinen yhteistyö tilaaja-asiakkaamme kanssa. Yllättävissäkin tilanteissa etenemme yhdessä luovin ratkaisuin.

Koronaepidemian aikana kokoontumisia kiellettiin, mutta emme voineet jättää asiakkaitamme yksin. Niinpä jaoimme aamupalat eri kerroksiin vuoroissa ja tihensimme käyntejä eristyksissä olevien luona tarjoilemalla kahvia asuntoihin. Yhteinen epävarmuus ja tieto tilapäisyydestä oli meille yhdistävä tekijä. Samalla se oli osoitus kyvystä joustaa sekä asiakkaamme parhaaksi että palvelusopimusta kunnioittaen.

Tilaaja-asiakkaamme kanssa avainkysymys on molemminpuolinen ymmärrys siitä missä mennään, ja mitä tavoittelemme. Edellytys onnistumisille on säännöllinen keskustelu ja avoin dialogi. Pidämme tärkeänä raportoida onnistuneista kohtaamisista, siirtymistä itsenäisempään asumiseen ja hyvistä uusista yhteistyöverkostoista. Toisaalta yhdessä on tiedostettava myös erilaiset haasteet ja asiakkaittemme hyvinvointia uhkaavat ilmiöt.

Siksi avainasemassa ovat toimivat mittaristot.

Olemme siirtymävaiheessa: etenemme yksittäisistä tilannekuvista tiedolla johtamiseen ja kokonaisvaltaiseen data-perusteiseen päätöksentekoon. Sinimittari on työssämme ennennäkemätön mahdollisuus.

Tilanteessa, jossa toimialalla ei ollut vaikuttavuudesta valmista tietoa, kehitimme Sinimittarin, jonka avulla kartoitamme jatkuvasti asiakkaittemme yksilöllisiä tilanteita ja tuen tarvetta.

Sinimittari tuottaa myös tilaaja-asiakkaillemme tietoa yksittäisten toimintojen ja asiakastietojen tasolta laajempiin tilannekuviin asti. Tämä onkin omalla toimialallamme ainutlaatuinen mahdollisuus. Tilaaja-asiakas saa meiltä luotettavaa dataa eri palvelumallien toimivuudesta ja niiden vaikuttavuudesta.

Olemme tietoisia kuntien ja hyvinvointialueiden rajallisista resursseista luotettavan datan tuottamiseen ja sen käsittelyyn. Siksi Sinimittari on meille tapa ottaa koppia valmiin tiedon tuottamisesta ja haastavasta tilastoinnista, tilaaja-asiakkaamme omia resursseja säästäen.

Tuotamme palvelua vaikuttavuus edellä. Haluamme toimia kustannustehokkaasti ja käyttää resursseja toimiin, joissa työmme on vaikuttavinta.

Hyvinvointialueiden ja kuntien sote-päättäjille haluamme korostaa kilpailutusten merkitystä. Tilaaja-asiakkaina heillä on suuri vastuu siitä, millaista palvelua he meiltä ostavat. Jos halutaan kustannustehokkaita ja vaikuttavia palveluita, on syytä määritellä tarkoin, mitä palvelusopimuksiin kirjataan, ja miksi.

Aiempi esimerkkini hyvästä yhteistyöstä Helsingin kaupungin kanssa osoittaa, että tilaaja-asiakkailtamme löytyy sekä tahtoa että kykyä tehdä kestäviä ja kustannustehokkaita ratkaisuja heikommassa asemassa olevien ihmisten hyväksi.

Viestimme tilaaja-asiakkaallemme: kysykää, ehdottakaa ja haastakaa meidät tuottamaan juuri niitä palveluita, joista on teille hyötyä. Meillä on yhteinen tavoite: kustannustehokas ja vaikuttava palvelurakenne, jonka keskiössä on ihminen.

Varmistetaan jatkossakin, että yhteiset sovitut tavoitteemme toteutuvat, jotta palveluidemme piirissä olevat asiakkaat saavat entistä kustannusvaikuttavampia ja tarkoituksen mukaisia palveluita. Tästä hyötyvät tilaaja-asiakkaan lisäksi palveluntuottajat, haavoittuvassa asemassa olevat ihmiset ja sekä inhimillisestä että taloudellisesta näkökulmasta koko yhteiskunta.

Suvi Komu
Erityisasiantuntija, laatutyö
Sininauhasäätiö-konserni

Pysythän kuulolla; kustannusvaikuttavuuden dataa työstetään parhaillaan

Olemme aloittaneet kustannusvaikuttavuuden mallintamista yhteistyössä ulkopuolisten toimijoiden kanssa. Alustavat tulokset ovat lupaavia: olemme saaneet eriteltyä kustannusten jakautumista eri toimijoille, ja data täydentyy hyvää vauhtia. Sininauhan oma kustannusmallinnus valmistuu tänä keväänä. Se tulee hyödyttämään sekä omaa toimintaamme että kuntien ja hyvinvointialueiden tilaaja-asiakkaitamme.

Hyvä uutinen kuntien ja hyvinvointialueiden sote-päättäjille

Kuntien ja hyvinvointialueiden sote-päättäjille uutinen on hyvä: entistä konkreettisempi tieto Sininauha Oy:n päihde- ja asunnottomuustyön kustannusvaikuttavuudesta tulee helpottamaan tilaaja-asiakkaittemme data-perusteista päätöksentekoa. Jaamme työstä lisätietoa tulevina kuukausina: laatutiimin seuraava blogi aiheesta julkaistaan kesäkuussa 2025.

Tutustu Sininauhasäätiö-konsernin laatutyöhön:

#Blogit

#Vaikuttavuus

#Laatu

#yhteistyö

#Hyvinvointialueet

#Asunnottomuustyön suunnannäyttäjä